Beboere

 Generell informasjon når du flytter inn til oss:

Rom / Møbler

Alle rom er utstyrt med sykeseng, nattbord og garderobeskap.

Møbler og annet, blant annet bilder, kan du ta med selv. Bilder henges opp i samarbeid med avdelingen, slik at det ikke blir spikrer over alt. Du kan gjerne ta med noe som du en har spesiell tilknytning til, og som kan gjøre rommet hjemmekoselig. Dersom du har mye du kunne tenke deg å ta med, ta kontakt med primærkontakt/avdelingsleder først, med tanke på at ikke rommet blir overmøblert (NB!). I utgangspunktet ønsker vi ikke tepper på gulv, pga renhold og snublefare. For deg som trenger ekstra hjelp og pleie, skal det være mulig for personalet å hjelpe deg uten å måtte flytte på møbler etc.

Når beboere/pasienter flytter opplever vi til tider at en ønsker å gi eller sette igjen møbler. Vi har ikke mulighet til å ta imot og oppbevare møbler, derfor henstilles alle til å ta dem med seg, evt. betale et vederlag for at vi kjører dem vekk – om det er vanskelig for en selv eller pårørende.

Institusjonen holder ordinære lyspærer til husets lamper, andre lyspærer og spesiallyspærer må du holde selv. Pasienter som ønsker egne gardiner, sengetepper, kan ha det. På aldershjemmet kan du også ta med din egen madrass.

Alle rom har uttak for fasttelefon, selv om vi ser at det enkleste og billigste ofte er bruk av en god, enkel mobiltelefon.

Alle rom har også antenneuttak for fjernsyn. Institusjonen betaler felles lisens. Du må selv holde fjernsynsapparat. På grunn av brannsikkerhets hensyn, ber vi om at fjernsynet er godt støvsugd før du tar det med deg. Du må selv si opp lisensen du har hjemme. Vi har i dag ca. 10 kanaler via antenneuttaket, NRK 1 og 2 og TV 2 samt de fleste vanligste norske kanalene. I tillegg har vi antenne for Riks-tv (digitalt bakkenett) så en selv kan kjøpe pakke fra Riks-tv og koble seg på antenneuttaket.

Klær og vask av tøy

Institusjonen har eget vaskeri til privattøy. Vaskeriet har eget merkeutstyr til tøy, så dette kan vi ta oss av. Det koster noen få hundrelapper. Likevel opplever vi at etter en del tid kan disse merkene falle av. Om du er spesielt redd for noe tøy kan det derfor være en fordel å sy merkelapper på selv. Det vil i større grad kunne forhindre at tøy forsvinner. Det er viktig at du har med deg nok tøy, slik at det ikke blir problem med skift når tøy er til vask. Tøyet må tåle å bli vasket på vanlig måte. NB!! Ulltøy og pene klær som man er redd for, eller annet tøy som trenger spesialvask eller rens, må pårørende selv ordne med.

Erstatning for tapt tøy

I en travel hverdag kan det skje at private klær blir sortert feil og sendt sammen med sengetøy og håndklær ut av huset. Da er det spesielt viktig at de er merket så vi har mulighet for å få dem tilbake. Om klær forsvinner har det skjedd ved et uhell og vi kan ikke garantere for alt tøy ved å skulle gi erstatning. Derfor blir det ekstra viktig å ta godt vare på tøy en er redd for. Skulle det likevel være spesielle forhold som tilsier at institusjonen burde erstatte noe av forsvunne eller ødelagte klær, så ta kontakt med avdelingsleder.

Kostnader ved reise / medisinsk behandling etc.

Når du flytter inn til oss må du dekke kostnaden til reise selv. Pasienter til korttidsopphold dekker reiseutgifter tur/retur selv. Institusjonen dekker alle utgifter inklusiv reise, til all medisinsk behandling som blir rekvirert av vår lege eller andre ansatte. Dersom du velger å bruke fastlegen din i stedet for institusjonslegen, må disse reiseutgiftene dekkes av deg selv. Skal du ut på tur av en mer sosial art eller til behandling du selv har ordnet med, må du dekke utgiftene selv. Er du i tvil om noe, så bare spør. Medisiner forordnet av lege dekker institusjonen.

Andre egne kostnader.

Utgifter til frisør, fotpleie, toalettartikler må pasient betale selv. Institusjonen subsidierer imidlertid utgiftene til frisør og fotpleier så de ligger på et lavt nivå. Vi holder en standard såpe og hudkrem som vi som institusjon har kjøpt inn. Alle andre utgifter til personlige eiendeler må pasienten dekke selv.

Forsikring / verdigjenstander.

Institusjonen dekker ikke innboforsikring for beboerne. De som ønsker å ha dette, må ordne dette selv. Når det gjelder verdigjenstander, ber vi om at du tar med minst mulig av dette. Du må selv ta ansvar for det du tar med. Ved innkomst vil du få et skjema som du/dine må underskrive, som viser at du er informert om dette. Høreapparater – briller. Om de er dyre/kostbare bør de forsikres spesifikt siden mulighetene for at de kan forsvinne eller bli ødelagt kan være stor. Institusjonen har ikke noen erstatningsplikt i forhold til dette om det ikke viser seg at noen av de ansatte har opptrådt uaktsomt.

Hjelpemidler

Dersom du har benyttet hjelpemidler som sykeseng, løfte-hvilestol eller madrass fra hjelpemiddelsentralen, må du sørge for at dette blir levert tilbake når du får tilbud om langtidsopphold. Dette kan ikke benyttes på institusjonen. Andre hjelpemidler som rullestol, rullator og lignende kan du derimot ta med deg.

Banktjenester / økonomi.

Institusjonen har opprettet egen beboerkonto, der du kan sette inn penger. Den er 5216.05.07853 (Stiftelsen Landås Menighets Eldresenter). Dette er frivillig. Vi ser imidlertid nytten av å ha en slik konto som man kan trekke fra regninger fra frisør, fotpleie, kioskvogn og lignende. Denne kan evt. også brukes til å trekke fra telefonregning. Det vil bli sendt regnskap til deg over denne kontoen. Minst kr. 1000,- er et greit beløp å ha på denne konto; da har du penger tilgjengelig uten at du må oppbevare dem selv. Går du jevnlig til frisør og fotpleier anbefaler vi at det overføres ca. kr. 2000,- pr. måned. Ved innkomst er vi også forpliktet til å spørre om du trenger hjelp til å forvalte pensjonen du får fra folketrygden. Trenger du hjelp til dette er regelen at det er vi på institusjonen som hjelper deg med det. Dette kan vi delegere videre til pårørende om dere ønsker det, men det er vi som institusjon som sitter med hovedansvaret for forvaltingen. Alternativet er at du får opprettet en verge til å hjelpe deg. Dersom du trenger slik hjelp, vil vi sammen avklare hvordan det skal være. Dersom du eller dine pårørende har behov for flere opplysninger, ber vi dere om å ta kontakt med avdelingsleder, evt. institusjonssjef.

Oppfølging under oppholdet

  • Det vil alltid være en innkomstsamtale med beboer og evt. pårørende, der vi samler informasjon om helsetilstand, vaner, familieforhold og lignende, samt informere litt om posten. Her vil vi avklare forventninger du har til oppholdet. Under denne samtalen avtaler vi tid for neste møte, hvor vi da går igjennom og lager en beboeravtale. Dette er et hjelpemiddel for pasient/pårørende og personalet, til å ha best mulig tilrettelagt pleie og omsorg til pasient utfra hva pasient ønsker og trenger hjelp til.
  • Etter ca et halvt år, ønsker vi å ha en ny samtale med beboer og pårørende, for å høre hvordan det går, og om det er ting vi kan gjøre annerledes. Her vil vi også gå igjennom beboeravtalen for å se om denne må endres på.
  • Vi ønsker du tar kontakt med oss når du ellers ønsker eller har behov for dette.

Dersom det er forhold som ikke er akseptable hos oss, ønsker vi beskjed. Vi har eget klageskjema, som kan benyttes i slike tilfeller. På den måten får vi en korrekt behandling av saken. Vi setter stor pris på både positive og negative tilbakemeldinger.